Ca de fiecare data, la deschiderea unui magazin al unuia dintre marile lanturi de hipermarket-uri internationale se creeeaza o mare isterie si o bucurie enorma a omului de rand intrucat, in sfarsit, poate achizitiona produse de calitate la preturi mici, ca poate avea parte de diverse „promotii”, ca poate face economii substantiale etc.
Economiile se fac in special in randul cheltuielilor alocate produselor alimentare, România ocupand primul loc în Europa în ce priveşte ponderea cheltuielilor cu mâncarea.
In ciuda reducerii TVA-ului la alimente și a creșterii salariilor, 30% din cheltuielile unei familii se duc pe mâncare şi sucuri, desi in judete sarace, precum este si Teleormanul, avem de-a face cu un procent mult mai mare cu siguranta.
Desi deschiderea acestor magazine este perceputa ca fiind un mare castig, in realitate avem de-a face cu o mare pierdere la nivel economic, atat pe plan local, cat si national, pe care foarte putini o constientizeaza.
Miciile magazine sau supermarketurile autohtone promovau produsele locale, in special cele de pe raza judetului nostru, si asigurau o foarte buna comercializare a acestora, in timp ce aceste lanturi de hipermarket-uri promoveaza produsele cu un pret bun, indiferent de tara de origine, in special cele provenite din import si deloc cele produse pe raza judetului.
In domeniul comercial de obicei nu se produc mari pierderi in ceea ce priveste locurile de munca, angajatii miciilor magazine sau ale unor supermarketuri locale migreaza catre marile hipermarket-uri sau sunt preluati direct de catre acestea.
In schimb, au de suferit angajatii producatorilor alimentari locali a caror productie nu mai are piata de desfacere si care sunt nevoiti sa-si reduca activitatea, avand in vedere ca aproape niciunul dintre marii producatori locali nu a reusit sa incheie contracte cu marile lanturi de hipermarket-uri, neputand indeplini conditiile impuse de acestea.
Astfel, se inregistreaza pierderi la nivelul bugetelor locale (scade nivelul impozitelor incasate, cresc cheltuielile cu ajutoare sociale etc), cat si la nivelul bugetului de stat(se reduc veniturile rezultate din impozitul pe salarii, din impozitul pe profit – impozitul pe profitul lanturilor de hipermarketuri plecand catre tarile de origine ale acestora etc.).
Si atunci vine intrebarea legitima: Hipermaketurile reprezinta un castig pentru economia locala sau cea nationala?
Ancuta E. – Contributor