Prima mea emisie la radio


Imi amintesc de prima mea emisie la un post de radio.
Se intampla in urma cu multi, foarte multi ani. Pe vremea cand radioul chiar insemna ceva.
Aveam emisie de seara.
Pana nu mi-am scris tot desfasuratorul, care sa includa inclusiv interventiile (ceea ce urma sa spun), nu mi s-a acordat prima emisie.
Asa ca am facut ce mi s-a cerut.
Toata emisunea se afla pe vreo 4 sau 5 foi A4.
in direct la radio
La minut, tot playlist-ul, orele interventiilor, stirile, publicitatea, orele exacte care trebuiau anuntate s.a.m.d.
Inclusiv pentru programul de dedicatii muzicale trebuia sa am un back-up.
Intram la 18:30, imediat dupa stirile BBC ale orei 18, de a caror preluare de pe satelit, in prealabil, tot eu trebuia sa ma ocup.
Obisnuit fiind cu partea tehnica a studioului respectiv(in ultima saptamana dinainte de a intra live “facusem”, pe emisia de seara, “butoanele”)-asa se spune in jargon de specialitate la regia de emisie: “a face butoanele”, nu am avut prea mari emotii in a insera elementele de emisie in playlist si de a prelua de pe satelit emisia BBC Londra (aveam un receiver setat pe ora Greenwich, pe ceas atomic satelitar, iar totul trebuia facut la miime de secunda).
Pe la jumatatea buletinului de stiri,dupa ce terminasem de facut playlist-ul(la acel post de radio, politica era ca realizatorul de emisiuni-DJ-ul sa joace rolul si de director muzical pe tronsonul sau) incepusem sa recitesc interventiile si desfasuratorul.
La un moment dat, Mihai, redactorul care ma asista la emisie, din spate (supervizare se numeste in mod corect, dar se poate utiliza, putin impropriu, si termenul de work shadowing) ma intreaba:
-Ce ai?
Eu nu intelegeam de ce se uita asa mirat la mine.
Il vad cum are privirea atintita asupra foilor si a mainilor mele.Ma uit si eu:tremurau in asemenea hal foile in mainile mele incat ai fi putut crede ca am un acces de epilepsie, sau ceva de genul.

Mi-a venit in minte de un DJ cunoscut de radio, foarte talentat, cum s-a comportat la prima lui emisie:
Avea pe o coala A4, indoita pe jumatate, scrisa replica de inceput.A pus-o pe mixer, sprijinita de un fader.
A sosit clipa in care trebuia sa aiba interventie.Apropie gura la distanta standard de microfon, castile pe urechi, mana pe calea de microfon.
Ridica faderul la maximum.Cealalta mana pe faderul de muzica.Il lasa jos, atat cat se lasa cand ai interventie. Deschide gura. Broboane de sudoare i se aglomereaza pe frunte.Nu poate sa articuleze nimic.Niciun zgomot nu ii iese pe gura.
Ridica faderul cu muzica, lasa faderul microfonului in jos, si, catre cei din studio(erau multi, caci era si prima emisie live a postului respectiv de radio: atunci se inaugura):
-Nu pot!
A mai avut cateva tentative esuate de a intra in emisie in urmatorul sfert de ora, dar nu a fost in stare.
Peste 30 minute, a capatat curaj si a intrat in direct ca si cum ar fi facut asta de ani buni de zile.

Ei bine, eu nu am vrut sa patesc ca el.
Am pus coala A4 cu prima interventie pe Vu-metrele mixerului (era un mixer cu Vu-metre cu ac), am tras castile pe urechi, m-am apropiat de microfon la pozitia standard.
Prima piesa din program, pe care am si intrat, a fost “George Harrison-Got my mind set on you”.Imi spusese Mihai sa pun in playlist cateva piese dupa bunul meu plac, pentru a ma simti mai degajat.Eu numai piese care imi placeau am pus.Numai anii 80 si 90.Putine recurente(anii ’00).
Am pus mainile pe fadere cu mult timp dinaintea momentului la care trebuia sa rostesc fraza de bun gasit.
Ridic faderul de mic, si, in acelasi timp, scad muzica(de fapt as fi trebuit sa o scad fix cand incep sa vorbesc, dar pe post nu s-a sesizat neplacut, mai ales pentru niste necunoscatori).
Am citit mecanic fraza de bun gasit, pe care mi-o scrisesem de acasa.Cred ca am pronuntat un “R” drept “L”.
A urmat meteo.Am sunat la statia meteo, am luat gradele, si prognoza pentru a doua zi, am introdus datele astea in fraza predefinita de mine de pe foi, am am citit mecanic.Am incurcat doua cuvinte.
A urmat apoi, la urmatoarea interventie, o dedicatie in afara programului de dedicatii.O dedicatie speciala.Lasase patronul postului de radio pe un cartonas, de la fie-su pentru gagica-sa.Si mai scrisese si ingrosat:”Vezi ca e pt gagica lui fimiu,e ziua ei, sa nu gresesti, ca te ia mama dracu”
A tinut sa imi emfazeze si Mihai acest aspect.De mai multe ori
Tin sa spun ca am facut varza dedicatia.Mai ales ca era o interventie pe care nu am citit o de nicaieri, trebuia sa improvizez pana sa ajung la mesajul de pe cartonas.Sa spun ca avem o dedicatie speciala, etc.
In loc de “La multi ani” imi amintesc ca am spus “Sarbatori fericite”. Nici nu am terminat interventia incat telefonul din emisie a inceput sa sune(bazaia indescifrabil si se aprindea un bec mare si verde-era pe modul ON AIR).Evident, patronul, plin de draci.Nu mai stiu in ce mod, dar stiu ca m-a injurat.
Mihai a plecat in redactie, si mi-a lasat tot studioul de emisie.
Aveam sa ii multumesc mai tarziu pentru asta.

La urmatoarea interventie, in timp ce eram LIVE, cu o secunda inainte de a incepe sa citesc de pe foi, le azvarl pe acestea cat colo in studio, imprastiindu-se pe jos, si incep sa vorbesc liber.

Nu mi-a venit sa cred.Vorbeam mai dezinvolt decat o faceam la radioul meu pirat, improvizat acasa in urma cu ceva vreme, pe cand eram in scoala generala.

Dupa vreo 3 sau 4 interventii, a venit Mihai si mi a facut legatura pe linia 2.Era seful.
-Ce ai facut de ti-ai revenit? Sau, mai bine zis, ce ai avut pana acum? A scos asta pula langa tine?
Ca sa ii dau o replica pe masura, desi m-a mirat intrebarea, ii zic:
-Nu, din contra, nu a facut asta, desi ar fi trebuit!

Aveam sa aflu mai tarziu ca Mihai era homosexual 🙂

True Story!

Leave a Reply

