Citate preferate Cel mai iubit dintre pamanteni


Un roman total, intotdeauna actual, Cel mai iubit dintre pamanteni, scris de teleormaneanul Marin Preda, un monstru sacru al literaturii romanesti, mi-a facut deliciul atat la prima lectura, cat, mai ales, la recitire.

Pseudo-ecranizarea insa lasa mult de dorit, si , dupa cum spune si Serban Marinescu, pelicula este doar inspirata din roman.De altfel, nici nu are cum sa cuprinda nici macar esenta operei intr un film.De aici si discrepanta dintre literatura si film.

Una peste alta, am scris acest material pentru a aduna citatele din cele trei volume care mi-au placut cel mai mult.

————
Am sa pun in ordine invers cronologica:
……..
“Mi-am recitit acest lung manuscris si, dincolo de ceea ce el contine, m-a uimit barbaria concretului, pe larg etalat, si cu placere vizibila, si pe care nu l-am putut ocoli fiind incredintat ca astfel m-asi fi chinuit indelung, fara sa obtin, spiritualmente, eliberarea totala a constiintei mele de ceea ce am trait. Am fost ispitit, o clipa, sa-l arunc pe foc. Si totusi, mi-am spus, trebuie sa-i dau drumul sa mearga. Multi dintre semenii mei au gindit poate la fel, au jubilat ca si mine, au suferit si au fost fericiti in acelasi fel. Mitul acesta al fericirii prin iubire, ai acestei iubiri descrise aici si nu al iubirii aproapelui, n-a incetat si nu va inceta sa existe pe pamintul nostru, sa moara adica si sa renasca perpetuu. Si atita timp cit aceste trepte urcate si coborite de mine vor mai fi urcate si coborite de nenumarati altii, aceasta carte va marturisi oricind: …daca dragoste nu e, nimic nu e!…”
——————
‎”Omul e o speranta care nu se poate implini” !!!
——————
Te mai intorci? o intrebai.Bineinteles ca ma intorc, protesta ea.Bineinteles ca mintea.Nu se mai intoarse.
——————
Salvarea celor invinsi: Nicio speranta!
——————
——————
‎”[…]eu iubisem pe nesincera aceea, care ma fermeca, si nu pe sincera asta fara vocatie:nu mai stia sa fie fascinanta.”
——————
“Te iubesc atat de tare ca vor sa sune la Salvare,
Dragostea mea pentru tine arde macii pe coline”
——————
‎”Nu exista fiinta care sa tina loc altei fiinte fara sa se anuleze pe sine”
——————
‎”[…]crezi ca ti-ai castigat acest drept? Sa ma iubesti si sa nu mi-o mai spui? […]”
——————
‎”Farmecul unei fiinte straine pe care o iubim intaia oara e farmecul primordial la care ar trebui sa ne oprim! E cel pur, numai el ne reda o libertate despre care nu stiam ca e prizoniera unei melancolii adanci, a carei euforie ne poate chiar face sa credem ca suntem fericiti”
——————
‎”[…]nu trebuie sa spun ca Faust: clipa, opreste-te! Dimpotriva, fericirea nu poate veni decat din scurgerea neincetata a clipelor linistite si senine, fiindca ce altceva e suferinta decat o oprire a fiintei noastre, o uriasa inertie care face sa apese asupra ei tot ce exista?”
——————
‎”Fii cioara draguta si am sa te fac sa te simti porumbita”🙂
——————
“-Dar tot o iubesti!
-Da, nu pot s-o uit, sau, mai bine spus, nu gasesc pe alta care s-o eclipseze!””
——————
‎”Nu numai somnul ratiunii naste monstrii, ci si o luciditate prea mare”
——————
‎”Ceea ce este pierdut, e pierdut pentru totdeauna”
——————
‎”Nu poti trai intr-un subsol fara sa risti sa capeti o constiinta de subsol.Spiritul nu este deteriorat de subsol decat daca intre subsol si ceea ce e deasupra nu este mare deosebire”
——————
‎”Tu ai fi foarte inteligent daca n-ai fi prea inteligent”
——————
O viata glorioasa are adesea un sfarsit tragic
——————
Nu moare de tanar decat cine nu trebuia sa se nasca
——————
In general totul este provizoriu, si binele, si raul, si sanatatea, si boala…pana murim, cand totul e definitiv…
——————
‎”Nu arunca ceea ce simti acum peste ceea ce ai simtit alta data”
——————
Mai bine sa nu crezi intr-o idee decat sa crezi, dar sa nu stii de ce….
——————
‎”Daca Dumnezeu si diavolul sunt intru eternitate frati”
——————
‎”Cred că oamenii care trăiesc în aerul rarefiat și abstract al puterii, ba chiar și cei care trăiesc în cel ideal, al spiritului, invidiază nu o dată pe cei care trăiesc și se distrează în concretul fascinant al abjecției”
——————
‎”…sa nu traim la infinit, sa nu devenim stupizi in exhuberantele noastre…”
——————
‎”Viaţa-i o TÂRFĂ. Dacă n-o regulezi, te regulează!”
——————
Iubito, ma gandesc la tine
Ca un borfas la ceasul unui lord
In mine se ciocnesc drezine
Iar caii fac atac de cord
——————
Eu rad cand e rau, fiindca stiu ca o sa fie bine, si nu rad deloc cand e bine, pentru ca stiu ca o sa fie rau!
——————
Uneori realitatea este mai usor de digerat decat imaginatia!
——————
Daca n-ar exista fericirea altora, nu ne-am nesinchisi de nefericirea noastra
——————
In aceste timpuri neinsemnatii strabat curbe uluitoare
——————
In fata mortii nu mai esti nimic, esti un simplu om care trebuie sa dispara…
——————
“Nu pot sa-i înteleg pe cei care vorbesc mereu de trecut si de viitor, nu mai
vad clipa de fata, care singura e viata; restul e iluzie care s-a dus, sau iluzi
e pe care ti-o faci.”-
——————
Unii oameni, desi au cultura, sunt analfabeti prin conceptia pe care o au despre cultura!
——————
Dracul este singurul supravietuitor dintre ingeri
——————
Erorile fatale nu se savarsesc pe neasteptate, au un preludiu, dar cine e atent la el?
Intocmai ca intr-o piesa geniala, preludiul nu ne face sa ghicim deznodamantul, ci il lumineaza doar ulterior.
——————
‎”Moartea e un fenomen simplu în natura, numai oamenii îl fac înspaimîntator”

5 responses to “Citate preferate Cel mai iubit dintre pamanteni

  1. ”Tu ai fi foarte inteligent daca n-ai fi prea inteligent” cred ca ni se aplica tuturor la un moment dat..am sa o tin minte si o sa o bag sub nas primului om care face pe desteptul cu mine

    Mai are bunicu meu o vorba : ‘Esti asa de frumos cand taci’

  2. Am avut si eu ideea sa pastrez undeva citate care imi transmiteau ceva.
    Am creat un “fragmentarium”.
    Cand am terminat de citit “Cel mai iubit dintre pamanteni” m-am trezit ca ar trebui sa copiez aproape toate frazele in fragmentariumul meu. Am renuntat.
    Deja puneam in practica teoria : daca pasiune nu e, nimic nu e …
    Daca simti cartea asta , vei reusi sa privesti din orice unghi labirintul vietii .

  3. Pingback: citat|viata|trecut|prezent|viitor | Idei si Subterfugii·

  4. Pingback: Jurnal Intim-Marin Preda:Citate preferate | Idei si Subterfugii·

Leave a Reply

