Alexandria în… cioburi de oglinzi, văzut ca “un crematoriu de asfalt”


Citeam un articol foarte frumos pe blogul Panterei Roz, referitor la un articol scris de o alexandreanca in gandire, cuget, origini si simtiri, care acum se da mare bucuresteanca.De parca asta ar fi mandria suprema, cum scriam si aici.

Citez:

“Alexăndreanca ajunsă redactor-şef la revista TABU, după ce a făcut un popas şi pe la Europa FM, îşi ironizează, într-un editorial publicat în data de 15 august, chiar oraşul natal, Alexandria, pe care îl asemuieşte cu „un crematoriu de asfalt”. Reuşită figură de stil, numai că în acel „crematoriu” s-a născut, de fapt, şefa redacţiei de la TABU, Cristina Bazavan. O ziaristă care-şi permite să-şi facă foştii concetăţeni inculţi. „… dacă ieşi pe acelaşi bulevard principal marmorat şi întrebi cine e Jeremy Irons, ai şanse mari să nu primeşti un răspuns corect nici din 5 încercări, deşi are un Oscar, două Globuri de aur, premii Tony, premii Emmy. Adică, toate premiile pe care poate să le primească un actor în cariera lui. Culmea e că Jeremy Irons ştie de oraşul care arată ca un crematoriu de asfalt. Dar nu-l ştie din perspectiva asta. (…) Dacă ieşi pe bulevardul principal din Alexandria şi întrebi de Marcel Iureş o să auzi “aaaa” printre sprâncene încruntate. Însă când Marcel Iureş vorbeşte despre Alexandria, i se luminează privirea. Nu ştie oraşul drept sudul sălbatic asfaltat, el are în minte altceva.”, scria Cristina Bazavan. Tot atunci, şefa redacţiei de la TABU îşi permitea să aştearnă pe hârtie o banală şi eronată prezentare: “Alexandria e un oraş cu 40.000 de locuitori, cu patru străzi principale ca nişte paralele care se întretaie în pătrate perfecte. Pentru că e în sud, la distanţă egală de Bucureşti şi cel mai sudic punct al ţării, Zimnicea, verile sunt aride, molatice şi prăfuite. Bulevardul principal – care are la un capăt piaţa şi la celălalt Poliţia – are marmură, şi vara, când soarele e insuportabil, apare Fata Morgana”.
Şi ca tacâmul să fie complet, Cristina Bazavan pune eticheta: “Mulţi dintre locuitorii Alexandriei trăiesc din agricultură, ceilalţi din nişte tarabe de fier ruginit, aliniate într-un parc. Pe fiecare tarabă – chiloţi, maiouri, papuci de plastic şi cămăşi turceşti-chinezeşti. Zona se cheamă, în semn de respect pentru Capitală, Lipscani. (…) Alexandria e un oraş care doarme. Hibernează la căldură pentru că altceva nu are ce să facă; n-are teatru, n-are cinematograf, are o librărie mică în care sunt cărţi laolaltă cu facturiere, două cofetării şi mai multe cârciumi. E un oraş în care copiii învaţă bine, nu pentru că-i ceartă părinţii, ci pentru că singura lor şansa de a pleca de acolo e facultatea.”. – Halucinantă prezentare, asemeni unei provincii din lumea a treia!
Ca o concluzie, Cristina Bazavan îi percepe pe foştii concetăţeni ca pe nişte ţărani inculţi, dacă nu chiar înapoiaţi, ce îşi duc traiul într-un oraş fără perspective, şters şi mizer. Mă întreb, oare ce ar fi scris despre Zimnicea dacă s-ar fi născut acolo? Totuşi, ceea ce nu ştie Cristina Bazavan, este faptul că populaţia Alexandriei a sărit de 50.000 locuitori, iar capitala de judeţ este în plină schimbare. Mulţi bucureşteni ar da vacarmul din Capitală pe liniştea şi chiar curăţenia din Alexandria. Ce-i drept, încă nu putem vorbi de teatru la Alexandria, dar de aici şi până la a sugera că alexăndrenii sunt nişte inculţi, este cale lungă. În plus, o astfel de apreciere ar însemna că şi autoarea articolului intră în aceeaşi masă de oameni, căci doar este alexăndreancă, oriunde şi-ar duce acum traiul.”

Eu pot sa dau un simplu “No comment”, nemaivorbind ca tipa, desi mare redactora, nu e in stare sa raspunda intrebarile cititorilor(putini) ai blogului ei:

Buna Cristina!
Am aflat de blogul tau de pe site-ul lui Beheader, si am aflat ca esti alexandreanca,de-a mea.
Ma numesc Stefan si orasul meu natal este tot Alexandria.Am locuit aproape 8 ani in Buc., am revenit la alexandria cxateva luni dupa care m-am mutat in Munchen.Revin cu placere deosebita in Alx de cate ori am ocazia, iar acum am sosit o saptamana aici, de unde iti si scriu.
As dori sa imi raspunzi la 2 intrebari:
1 ce faceai tu cat erai la alx, cum iti petreceai timpul liber?si cum ti-l petreci acum in bucuresti?
2 de ce jignesti atat de dur orasul in care te-ai nascut? ai trecut prin chestii nasoale aici?

sper sa imi raspunzi

Iar raspunsul:

nu-l jignesc. spun un adevar pe care-l spun si altii.
descriu o realitate.

imi pare rau ca supara, inteleg si de ce supara , e un soi de patriotism local acolo, dar asta e parerea mea. si mi-o asum.

cind eram in alexandria invatam. cind am terminat liceul am plecat[ce bine]

Mai multe chiar nu extrapolez pe tema, mai ales ca subiectele tabu nu se discuta….

5 responses to “Alexandria în… cioburi de oglinzi, văzut ca “un crematoriu de asfalt”

  1. doua comentarii culese de pe jurnalul.ro:

    4. alooo
    de chhrista | 8/09/2009 00:34:14
    de ce ai scos comentariul meu la acest articol de pe asa zisul blog al tau?te supara adevarul???de alcoolista aia de sora ta de ce nu vb ????
    3. esti varza
    de chhrista | 7/09/2009 18:06:59
    draga d-soara bazavan iti este rusine cu orasul unde te ai nascut si unde ai crescut?ar trebui sa ti fie rusine cu amarata aia de sora ta (monica bazavan)ca in loc de sange are alcool. bea aia de rupe!asta nu mai spui pe blogul tau???sa ti fie rusine!!te dai mare intelectualA cand de fapt esti un nimeni

  2. Pingback: 69 de motive sa urasti oamenii care taie copacii | Idei si Subterfugii·

  3. Vad ca e un vechi post, dar cu toate acestea nu-mi pot stapani mirarea… Doamna “redactor” (pe care nu o cunosc, nu am auzit vreodata de dansa macar) descrie o situatie, o realitate vazuta prin ochii ei (si nu numai). N-am vazut nicaieri sa scrie “cutare e incult” – in mod explicit. Pentru ca altfel, v-as invita sa faceti un experiment, sa vedeti cati oameni stiu, nu de jeremy irons sau marcel iures, intrebati-i de eliade sau de moisil… Nivelul de educatie e in stransa corelatie cu nivelul de trai si pur si simplu sunt prea multi care ne-ar invita sa “le mirosim boasele”, pentru ca asta e nivelul. Cei putini orientati spre schimbare, spre evolutie, inspre auto-critica etc, pleaca care pe unde apuca; se satura la un moment dat sa “miroasa boase”… si nimeni nu-i poate invinui. E treaba fiecaruia ce si cum, unde isi face viata si in ce fel… mai ales ca deocamdata nu se stie daca avem mai mult de una, ar fi pacat s-o irosim, zic.
    Ma bucur sa aud ca in 2009 Alexandria era in plina dezvoltare, eu am copilarit acolo si de cand am plecat din oras revin de cateva ori pe an la mama mea care inca lucreaza acolo intr-o institutie publica. Eu personal n-am vazut vreo mare schimbare pana acum. Poate mici renovari pe ici pe colo facute cu greu, la cladiri publice, dar are mult de recuperat iar premisele nu sunt tocmai roz… Din nefericire si Bucurestiul e aproape si “absoarbe” imprejurimile… Dar asta e un fenomen social care se intalneste peste tot in vremurile acestea… pe oameni ii intereseaza si curatenia si linistea (concepte relative), insa cel mai important este sa aiba posibilitatea de a avansa (evitarea plafonarii) si desigur de a avea un venit decent (iarasi relativ, dar ceva mai important se pare).
    Cand faceti o comparatie trebuie sa fiti realisti si sa treceti tot pe hartie, cat de obiectiv posibil. Am inteles ca in prezent se lucreaza la cinema-ul abandonat din parcul Catedralei. Dragut, dar insuficient. Locuri de munca, investitii, planuri de dezvoltare pe termen mediu si lung… Insa nu are cine sa se ocupe, pentru ca cine ar trebui sa se ocupe e prieten cu dragnea caruia ii merge bine cu jumatate de judet cumparat si le arunca si lor cate-un os… iar restul… “dupa mine potopul”. In plus, populatia e doar un numar; 40.000, 50.000, 60.000, oricum e in scadere, la fel ca cea a Romaniei. Calitatea conteaza si nu cantitatea. Iar calitatea e intalnita, din pacate, sporadic si insuficient. Totul pleaca de la educatie si cei care ne conduc de 28 de ani ne vor exact ca ei. Un om inteligent ar simti nevoia sa-i ajute si pe altii sa se autodepaseasca. Discutie lunga… Oricum, imi pare rau sa vad cum inca aruncam unii in altii cu rahat in timp ce cei de sus sug cu nesat din putinii bani pe care ii mai producem, si reusesc sa ne intoarca unii impotriva altora: taran vs. orasean, bogat vs. sarac, capitala vs. provincie, tineri vs. batrani, romani vs. maghiari, homo vs. hetero, femei vs. barbati, crestini vs. alta religie, cu copii vs. fara copii, cu studii superioare vs. fara studii superioare… aaaand the list goes on. Priviti realitatea in fata, nu va mai imbatati cu iluzii.

Leave a Reply

